Missie en visieDe Polsstok is het door mensenhanden gemaakte instrument, dat je met beide handen aangrijpt, om in één vloeiende beweging hoger te klimmen, en verder te springen, dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Onze school wil dat instrument ook heel herkenbaar en nadrukkelijk zijn. Dat geldt voor alle kinderen, en voor alle startposities. Je mag een paar keer terugglijden, even hoog en droog stilvallen, om hulp vragen, zelfs in het slootje belanden. Maar uiteindelijk maak je die goed getrainde sprong van je leven; op naar de toekomst. Alles wat kinderen nodig hebben voor de toekomst kunnen we aanleren. Vanuit hoge verwachtingen nemen we kinderen mee in de stappen van hun ontwikkeling. Grote doelen breken we in kleine stukjes en bieden we stap voor stap aan met expliciete directe instructie. Kennis alleen is niet voldoende, ook 1.2 Missie en visie 3 vaardigheden moeten echt beheerst worden. Er wordt daarom veel tijd ingeruimd voor inoefenen en herhalen. In de onderbouw wordt het fundament gelegd. Als die basis op orde is kan de school daarop voortbouwen. Wij stellen onszelf ten doel dat geen enkel kind de onderbouw verlaat zonder voldoende basisvaardigheden. We investeren daarom in extra (reken)tijd en ondersteuning in deze bouw. Taal is niet los te zien van kennis van de wereld. Wanneer je woordenschat beperkt is, is je wereld vaak klein. Op De Polsstok integreren we taal en kennis van de wereld. Dit zie je terug in alle vakken. Wij bieden alle kinderen een kennisrijke taalomgeving, zodat ieder kind de basisschool verlaat met een rugzak vol kennis en vaardigheden, waarmee ze de wereld vol vertrouwen tegemoet kunnen treden. Uitgangspunt van de school en van de doelen in dit plan, is dat elk teamlid en elke leerling het geformuleerde streven kan bereiken. Wij zijn niet tevreden als 80% van onze leerlingen goed kan lezen. Wij willen dat 100% minimaal een voldoende leesniveau bereikt, en een flink deel van hen een goed of zeer goed niveau. Dit principe passen we toe op elke meetbare vaardigheid, van alfabet tot zelfreflectie.
IdentiteitDe Polsstok verzorgt onderwijs op Levensbeschouwelijke grondslag. Hierbij nemen we de culturele en levensbeschouwelijke rijkdommen van ouders serieus en ondersteunen en begeleiden we de ontwikkeling van de kinderen, zodat zij aan het eind van hun Polsstokloopbaan pro-actieve wereldburgers kunnen zijn. Ouders en leerkrachten ondersteunen elkaar en werken als educatief partner samen aan optimale ontwikkelkansen voor hun kinderen. Zowel cognitieve, creatieve, culturele en sociaal- emotionele ontwikkeling hebben een vaste plaats binnen het programma van De Polsstok. Als geboorteplaats van het inmiddels landelijk bekende Leerorkest, neemt muziek een belangrijke plaats in binnen het ruime programma van brede talentontwikkeling. Hierbij staan de ontwikkeling en groei van het kind altijd centraal. Wij besteden aandacht aan vaardigheden die voor alle leergebieden van belang zijn: goede werkhouding, gebruik van leerstrategieën, reflectie op eigen handelen en leren, uitdrukken van eigen gedachten en gevoelens, respectvol luisteren en kritiseren van anderen, verwerven en verwerken van informatie, plannen, ontwikkelen van zelfvertrouwen, jezelf presenteren, omgaan met tegenslag, respectvol en verantwoordelijk omgaan met elkaar, zorg voor en waardering van de leefomgeving. Bovenstaande bereiken door veel te oefenen en door eisen te stellen. Ook op het gebied van al deze vaardigheden koesteren we hoge verwachtingen van al onze leerlingen. Zoals je leert steeds beter en sneller te lezen, leer je ook je te informeren, te reflecteren, jezelf (of je product) te presenteren etc.
|
Contactgegevens |
Neem contact opBasisschool Polsstok | Locatie
| Stuur ons een bericht
| |